Pražské autobusy by mohl provozovat soukromník. Svoboda to zvažuje.

Parlamentní listy s odvoláním na text v MFD přinesly zprávu o možné privatizaci autobusové dopravy v Praze.

"Je to zásadní otázka, kterou se bude muset koalice zabývat. Já principálně nejsem proti," uvedl pro MF Dnes primátor Bohuslav Svoboda. Podobný názor sdílí i TOP 09. "Soukromý vlastník hospodaří lépe a s menšími náklady než město či stát," míní náměstek Tomáš Hudeček. Analýza vychází například z toho, že by se dál zachovaly kilometrové náklady dopravců. Nynější provozovatel si účtuje 63 korun na kilometr, soukromníci jsou však na 41 korunách."

Tato čísla (63 Kč/km) zpochybňuje šéf DPP Vladimír Lich. "Posudek změn v MHD nemá správná čísla. Udávají čísla i přes 60 korun za kilometr, DP jezní kolem 50 korun," prohlásil.

Výše uvedený výňatek bohužel opět ukazuje na absolutní nevědomost a nekompetentnost primátora, jeho náměstka a koneckonců i organizace ROPID, která již několik let úspěšně likviduje nejenom autobusové linky DP (za zmínku stojí fakt, že cizí dopravci na území Prahy najezdí 2x více km než DP ve Středočeském kraji), ale i celou MHD v Praze. Problematice srovnání nákladů v autobusové dopravě se mj. věnoval i "seminář pro zastupitele", pořádaný naposledy v r. 2011. Zde bylo mj. vysvětleno, proč je cena 1 km ostatních dopravců opticky nižší. Protože ostatní dopravci mj.:

  • nakupovali vyřazené autobusy od DP (není třeba se zabývat odpisy)
  • často nemají garáže - je běžné vidět bus zaparkovaný na venkově na trávě
  • neprovozují terminály a zastávky, event. poplatky za nájem je zanedbatelný
  • platí mnohem menší mzdy (jejich řidiči jsou z venkova)
  • jezdí nikoliv v centru Prahy, kde je oběžná rychlost DP kolem 20 km/h (např. dopravce provozující linku z Příbrami dosahuje většinu trasy rychlost >80 km
  • nemají uniformy
  • nemají absolutně žádné rezervy v případě poruchy
  • nemají nízokopodlažní (kloubové) vozy
  • atd...

Příkladem "zodpovědného" přístupu k postupnému  "outsourcingu" linek DP ROPIDem pod záminkou potřebné konkurence je např. ABOUT ME s.r.o. Tento dopravce zahájil činnost v Praze od 10.10.2010 postupně na čtyřech linkách (168, 295, 296, 297, 2.). Do obchodního rejstříku byl však zapsán předmět podnikání „silniční motorová doprava" 29.9.2010. Zajímavý příklad „soutěže" - během 11 dnů byla vyhlášena, vyhodnocena...

 

Viz také: Svoboda tlačí bakalovce Licha